Puunjalostuksella kasvua Koillismaalle -kehittämishanke on käynnistynyt

Alueelliseen puun jatkojalostuksen kehittämiseen keskittyvä hanke on polkaistu käyntiin

Puunjalostuksella kasvua Koillismaalle nimellä kulkeva kehittämishanke on startannut Naturpolis Oy:ssä.

Puunjalostuksella kasvua Koillismaalle -pitkän tähtäimen tavoitteena on lisätä Koillismaan alueen sahatavaran, sivutuotteiden sekä kuitu- ja energiapuun jatkojalostusta paikallisella ja lähialuetasolla merkittävästi.

Hankkeen aikana tuotetaan erilaisten selvitysten ja kartoitusten avulla tietoa puun paikallista ja alueellista jatkojalostusta lisäävien yritysinvestointien tueksi. Lisäksi tuotetaan tietoa, joka antaa valmiudet kertoa yrityksille ja investoijille alueen puunjalostustoiminnan mahdollisuuksista sekä yritystoiminnan kasvumahdollisuuksista. Lisäksi kartoitetaan alueelle soveltuvat uudet teknologian luomat mahdollisuudet yrityksien tuotteiden ja palveluiden suunnittelu- ja valmistusprosessin kehittämiseksi siten, että ne pystyvät vastaamaan entistä paremmin puun jatkojalostuksen kehitystarpeisiin.

Hankkeen projektipäällikkönä on aloittanut helmikuussa 2023 Mikko Törmä, jonka johdolla toimenpiteitä viedään eteenpäin. Tällä hetkellä on käynnissä asiantuntijapalveluiden kilpailutusprosessi, jonka kautta projektipäällikön työpariksi valitaan asiantuntijakonsultti. Lisäksi kevään 2024 aikana tullaan haastattelemaan laajasti alueen yrityksiä, joten toimialan yritykset voivat jo odotella Mikon yhteydenottoa. Kuusamon ja Taivalkosken yritysten edustajista sekä päätöksentekijöistä koostuva ohjausryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran maaliskuun loppupuolella.

Projektipäällikkö Mikko Törmä kertoo itsestään: ”On erittäin hienoa päästä takaisin puualalle ja työskentelemään hankkeeseen, millä on alueellista merkitystä. Lähtökohtaisesti koulutukselta olen artesaani koristeveistäjä, mutta vuosien varrella olen kouluttautunut YAMK palvelumuotoilijaksi. Työskentelin urani alussa yli 20 vuotta puualan koulutusten ja projektien parissa, jonka jälkeen siirryin rekrytointialalle lähes 10 vuodeksi. Innokkaana perhokalastajan sekä metsästäjänä, Kuusamo ja Naturpolis Oy on aivan ideaali työpaikka. Odotan mielenkiinnolla yhteistyötä.”

Hankkeesta voi lukea lisätietoja Naturpolis Oy:n nettisivuilta.

Northern Forest & Wood Ry:n jäsenenä saat merkittäviä etuja!