Metsäperintömme kulkee hyvissä käsissä -videokampanja on polkaistu käyntiin!

Hanke on jatkoa Metsämiesten Säätiön vuonna 2021 rahoittamalle Metsätyö on toinen luontoni -hankkeelle, jonka tavoitteena oli lisätä metsätyön tunnettuutta ja tuoda esille alan ammattilaisten metsäsuhdetta. Uuden hankkeen tavoitteena on tehdä videoita, joissa tuodaan esille suomalaisen metsätyön ja metsäsuhteen jatkumo pureutumalla modernin metsätyön juurille perinteisiin ja historiaan, ja vertaamalla sitä nykyiseen metsätyöhön. Videoilla tuodaan myös esille suomalaisten ikiaikaista, maailmalla ainutlaatuista metsäsuhdetta ja kykyä sekä hyödyntää metsää, että kunnioittaa ja suojella arvokasta metsäluontoa ja luonnon monimuotoisuutta. Videoilla tehdään tiettäväksi, että myös nykyisten metsäalan ammattilaisten työ on arvokasta ja se kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen tuleville sukupolville. Historian tunteminen on tärkeää, sillä se luo meille suuntaviivat tulevaisuuteen.

Videosarjan ensimmäinen osa käsittelee arkkitehtuuria ja puurakentamista. Koillismaalla ja Kuusamossa on aina rakennettu puusta ja rakennetaan edelleen. Mauri Päivärinta on rakennusalan yrittäjä kolmannessa polvessa, ja hän muistaa, miten pappa aikoinaan rakensi hirrestä. Matkailun kehittyminen on pitänyt rakentamista vireänä kymmeniä vuosia, ja puu rakennusmateriaalina pitää pintansa: muoto ja käsittelytapa ovat vuosikymmenten varrella muuttuneet. Kuusamolainen arkkitehti Hannu Hiltula tietää, että elintason nousu näkyy myös rakennuksissa: nyt halutaan näyttävämpää ja isompaa.

Video on osa Metsäperintömme kulkee hyvissä käsissä -videosarjaa. Sen on rahoittanut Metsämiesten säätiö ja Northern Forest & Wood ry.

Northern Forest & Wood Ry:n jäsenenä saat merkittäviä etuja!